Optimer din hjemmeside med A/B splittesting

Når du har oprettet din hjemmeside, skal du lave den så brugervenlig som mulig og tilpasse den efter dine kunders behov og ønsker. Men du kan måske have svært ved at sætte dig ind i deres tankegang. Det er der heldigvis råd for – hvis du udnytter A/B splittestings fordele, kan du hurtigt få optimeret din hjemmeside og få en masse fordele ud af det – både her og nu men også på længere sigt.

Grunde til at bruge A/B splittesting

En af de ting, A/B splittesting kan være en hjælp til, er, når du vil teste dine online aktiviteter. Ved at opsætte to forskellige muligheder, der bliver testet på samme tid, kan du se, hvilken af de to muligheder, der giver det bedste udfald.

Efter en tidsbestemt periode – eksempelvis tre uger – kan du se, hvilken af de to muligheder, som dine brugere har taget bedst imod. Denne kan du derefter vælge at køre med.

Det kan i praksis være flere forskellige ting, du vil teste på, når det kommer til din hjemmeside. Du kan forestille dig, at hjemmesiden bingoguiden.net vil teste farverne på siden, hvordan opstillingen af tekst skal være eller måske, hvor købsknappen skal placeres. Mange virksomheder vil blive overrasket over, hvor få ændringer, der nogle gange skal til for at kunne optimere sin side, så den passer bedst til målgruppens behov.

 

Hvilke forbedringer kan det give?

En A/B splittesting kan have mange positive følgere med sig. Du kan forbedre dine konverteringsrater og opnå flere salg. Dette sker, da du netop ved denne testingsform finder ud af, hvordan du bedst muligt får kunderne til at interagere med hjemmesiden.

Det er dog ikke altid, at ens tiltag forbedrer konverteringsraten her og nu. Til gengæld kan der være mange andre plusser. Du kan i nogle tilfælde i stedet se positive resultater, når det kommer til en øget ordreværdi eksempelvis. Derudover for du også en god indsigt i kundernes tilgang til hjemmesiden. Denne viden kan være utrolig nyttig og magtfuld at have.

 

Ikke bare til engangsbrug

A/B splittesting er ikke et forsøg, der nødvendigvis kun skal bruges en enkelt gang – det er i stedet noget, du kan implementere i din daglige arbejdsgang og på denne både hele tiden holde hjemmesiden ajour med kunderne. Herved kan du også lave flere test løbende på forskellige områder på hjemmesiden.

Det er samtidigt ikke kun til test af din hjemmeside, du kan bruge denne testingsform. Også når det kommer til din e-mail marketing, kan A/B splittesting være effektiv. Herved kan du eksperimentere på opbygning af e-mails, overskrifter på disse og meget mere.

Der er altså mange grunde til, at A/B splittesting er et så populært værktøj. Du kan gøre din hjemmeside mere overskuelig for kunderne og herved få tilfredse kunder. Mange oplever også øgede konverteringsrater samt andre positive følgere. Det er bestemt noget, der er værd at give sig i kast med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*
Website