Søgemaskineoptimering og digital markedsføring er hurtigt blevet alment kendt i blandt den danske befolkning, og flere og flere forstår efterhånden mange af de mest basale SEO-teknikker, men mange overser en lang række tekniske aspekter af SEO, og derfor kommer der her tre simple ting, du ikke skal have på din hjemmeside, hvis den skal klare sig godt i Googles søgemaskineresultater.
1: 302 redirects – links uden saft
Det første som man skal undgå at have på sin hjemmeside, hvis man vil klare sig godt i Googles søgemaskineresultater, er de såkaldte 302 redirects. Ofte er det nødvendigt for en hjemmeside at lave et såkaldt redirect af sine links særligt, hvis man har startet en ny hjemmeside eventuelt på en ny server eller et nyt domæne. I den forbindelse kan man enten lave et 301 eller et 302 redirects og her bør man altid lave et 301 redirects. Årsagen til dette er at ved at lave et 302 redirect bliver der ikke overført noget værdi fra et givent link til den nye hjemmeside – også kaldet link juice – og dermed er redirectet nytteløst. Din hjemmeside har brug for alt den linkjuice den kan få. For at finde du af om du har nogle ’kolde links’ på din side, skal du bruge programmet screaming frog.
2: Ingen interne links på din hjemmeside – hjælp Google til at forstå din hjemmeside
Når mange starter deres webshop eller hjemmeside tænker mange først og fremmest på, hvordan de skal sætte deres side op så den bliver overskuelig for brugerne. Og selvom dette er udfordrende, så skal man aldrig glemme vigtigheden af at lave gode interne links på sin side – særligt hvis man har en stor hjemmeside der dækker mange forskellige emner. Interne links hjælper både dine brugere men i ligeså høj grad Google med at forstå hvad din hjemmeside indeholder og ikke mindst hvordan indholdet på din hjemmeside hænger sammen. Hvis du vil se et godt eksempel på interne links, kan du besøge iværksætter siden Startupsvar.dk – her hjælper linkene dig hurtigt med at finde lige det, du leder efter.
3: Kannibaler – lad vær med at udvande din egen hjemmeside
En sidste ting som man skal holde øje med og ikke mindst undgå er kannibaler eller nærmere kannibalisme. Med kanibalisme menes der, at man har flere kategorier på sin hjemmeside der omhandler det samme emne eller næsten det samme emne. Hvis dette er tilfældet udvandet man sit eget indhold da Googles crawlere har brug for at bestemme, hvilke sider på en hjemmeside der skal prioriteres og ved at man har flere sider der omhandler det samme, får Google sværere ved at gennemskue, hvilke sider der er vigtigst og dermed skader man sin egen ranking. Grunden til at dette kaldes kannibalisme er simpelthen fordi, at man har to sider der har det samme mål, men som ikke mindst tager små bider af hinanden og gør dermed stor skade for dine placeringer i søgemaskineresultaterne.
