Danske webbureauer glemmer alt om SEO

En flot hjemmeside i sig selv gør ikke meget, hvis ingen potentielle kunder nogensinde kommer til at se den.

Og det er desværre realiteten for mange danske virksomheder i dag, der får leveret en flot side, men hvor søgemaskineoptimering er en glemt del af processen. Det kan i værste fald betyde en ny og lækker hjemmeside, Google slet ikke har mulighed for at indeksere og derved ikke har grund til at sende besøgende til.

Det er meget langt fra en teoretisk problemstilling – det er noget der sker hver dag i de danske webbureauer.

Desværre er det din opgave som køber af en hjemmeside at være opmærksom på problemstillingen. Er du det?

sociale medierForskellige URL’er til forskellige budskaber – og ingen tomme sider

En række grundlæggende ting skal være i orden for at Google får noget ud af at læse din side. Dette er alle ting, du kommer ind på, hvis du deltager i den københavnske online marketing uddannelse OmUDD.dk. Næste hold løber af staben 10. Januar 2015 og du har per skrivende stund stadig mulighed for at tilmelde dig.

  • Hvert emne på hjemmesiden skal have sin egen URL
  • Tomme sider, ofte autogenereret af et CMS, er skidt nyt – Googles Panda-filter hader sådanne sider
  • Siden skal loade hurtigt og scripts skal helst lægges i bunden af siden
  • Siden må ikke være opbygget i flash – Google kan ikke læse flash
  • Google kan heller ikke læse iframes og antallet af disse bør derfor minimeres
  • Og 2 søgeord er lig med to undersider – 12 søgeord er lig med 12 undersider

For mange handler det om, at de får bygget en ny hjemmeside i flash – og så er der ingen nåde. Google kan ikke læse siden og selv de, der søger direkte efter virksomheden eller brandet vil have svært ved at finde samme.

Få et SEO-tjek inden launch

Er du i tvivl om hvorvidt dit webbureau er kompetente til at løfte opgaven med både at skabe et website og samtidigt fundamentet for besøgende fra Google kan du overveje et SEO-tjek inden launch.

Lad en SEO-ekspert bruge et par timer på at kigge alt igennem. På den måde får du sikkerhed for, om alt virker – og hvis ikke får du en tjekliste lig den i øvre afsnit, du kan sende videre til webbureauet for at få rettet.

Overvej også at få skrevet direkte ind i kontrakten af den leverede side er gearet til besøgende fra de organiske søgeresultater – så har du et godt element på skrift, skulle alt ende med at gå galt uanset.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*
Website